15.10.2024.
Sheefy McFly. Nadrealnost
U periodu od 19. septembra do 11. oktobra 2024. godine na sjevernom zidu zgrade SPO-II-C u Ulici Hasana Kjafije Pruščaka u bihaćkom naselju Ozimice 1, nastao je mural uličnog umjetnika iz Detroita, Sheefyija McFlya naziva Nadrealnost. Radi se o vizuelnoj crtici koja svoje nadahnuće crpi iz urbane kulture američkog Srednjeg Zapada. Na muralu su u raskošnom koloritu i markantnim crtežom prikazani stilizirani fragmenti ljudskog lica – oči, usta, nos. Dekonstrukcijom i naizgled u kaosu, McFly nudi uvid u poredak koji bi se mogao nazvati „kreativni nered“. Naziva Nadrealnost, ovaj mural velikih dimenzija (širina: 12,50 m; visina: 16,10 m) spomenik je slobodi i toleranciji u trenutku kada su oni najpotrebniji.
Kreativna praska koju koristi Sheefy McFly, omogućava autentičan uvid u svijet afro-američkog socijalnog kosmosa koji je u historijskoj perspektivi prevalio ogroman put od potčinjenosti do emancipacije pa čak i kulturalne dominacije. Njegova “bihaćka slika” govori o čovjekovoj slobodi i autonomnosti umjetnosti u najtežim uslovima. McFly se po svome kreativnom opredjeljenju svjesno smješta u kontekst afro-američke kulture, unutar koje povijest i društveno naslijeđe igraju važnu ulogu. U tome pogledu kao oslonac promišljanja i nadahnuća, markantne su epohe lokalne prošlosti: izbrisano naslijeđe i urbicid nad crnim stanovništvom istočnog dijela Detroita iz 1950-ih, muzička produkcija Motown iz 1960-ih, tehno-kultura iz 1980-ih.
Sheefy McFly je višestran umjetnik duboko ukorijenjen u urbano tkivo američkog Detroita. Njegov kreativni identitet veže se uz slojeve grada koji je proživio totalni raspad. Kao umjetnik, a unatoč estetici raspadanja, McFly u svome rodnom gradu prepoznaje „skrivenu ljepotu“, a za sebe voli reći da reprezentira autentičnu kulturu Detroita. Tokom odrastanja, formirao se uz radijsku kulturu i različite muzičke stilove da bi kasnije osmišljavao i organizirao neke od lokalnih hip-hop alternativnih događaja kao što je The Air Up There (2009).
Njegov mural Nadrealnost je više od dekoracije i ukrasa oronule fasade. On je odraz jednog ubjeđenja da kultura ne poznaje granice te da građani i građanke posjeduju alate aktivnog kreiranja i oblikovanja grada prema svojim potrebama – kako u Detroitu tako i u Bihaću. Tokom svoga boravka u Bihaću McFly se uspio stopiti sa socijalnom dinamikom bihaćkih Ozimica, te kroz nekoliko javnih muzičkih nastupa i javnih razgovora, ukazati na srodnosti Detroita i Bihaća kroz procese deindustrijalizacije, konfliktne prošlosti i depopulacije, ali i ukazati na praksu otpora i kreiranja alata opstanka.
Izvedbu murala organizirao je KRAK centar za savremenu kulturu (Bihać) uz podršku partnera Grad Bihać, Gradska galerija, Kulturni centar Bihać, NP Una, Turistička zajednica Grada Bihaća, Zijo & Sin.

Sheefy McFly, Nadrealnost, 2024. Fotografija: Mehmed Mahmutović