• Arhiva

    Zvono 2022

    Kustos: Irfan Hošić
    Centar za savremenu kulturu KRAK (Hamze Hume bb, Bihać)  
    7. – 28.10.2022.
    Otvaranje izložbe: petak 7.10.2022. u 19h 


    Izložba Zvono 2022 – u kojoj sudjeluju umjetnici_ce Irma Bajramović, Alma Gačanin, Nikola Kekerović i Saša Tatić – svojevrsni je pregled aktuelne bosanskohercegovačke umjetnosti autor_ica do 35 godina, i kao cjelina nudi jezgrovit uvid u aktuelne društvene teme prostora i vremena unutar kojega nastaje. Iako se rad pomenutih umjetnika i umjetnica tematski oslanja na lična iskustva vezana uz migracije, traume iz rata, fizičku izolaciju, ili pitanja nametnutih društvenih normi i opće kulture življenja, ono što im je zajedničko jeste unutrašnji pritisak i potreba za artikulacijom ličnog glasa. Interpretacija njihovih radova određena je dojmom nedostatka prostora za slobodno izražavanje. U takvom društvenom ambijentu javlja se nužnost za pokretanjem raznorodnih diskusija kao sredstava emancipacije u sredini koja pati od zaostalosti, razdražljivosti i moralne devalvacije.

    Ono što je autorima_cama zajedničko, kao neka vrsta potke koja taj rad prožima, jeste nagomilani pritisak nastao kao rezultat društvene zakržljalosti – potreba za vriskom, odnosno vapajem koji izbija uslijed nagomilanih frustracija i kolektivnog nezadovoljstva. 

    Alma Gačanin, koja je dobitnica Zvono nagrade u 2022. godini, svoj rad veže uz memorije iz djetinstva, koje su pak tegobno markirane odrastanjem u opkoljenom gradu. Na prvu poetičan i sentimentalan, njen rad Žuta kabanica je na rubu eksplozije. Iz njega izbija nezadovoljstvo vezano uz propalo djetinstvo i izgubljeno vrijeme. Iteracije toga rada formalizirane u različitim medijima – igrokaz u javnom prostoru, odjevna kreacija, crtež i video – sugeriraju frustraciju odrasle osobe u devastiranom poslijeratnom društvu. „Njena umjetnička praksa počiva na ličnom iskustvu života u nefunkcionalnom, poslijeratnom, post-tranzicijskom društvu a koje je markirano pravilima kasno-kapitalističkog, nestabilnog i globaliziranog svijeta.“ (Haslund, Kamerić, Weise, 2022).  

    Na tome valu odvija se i umjetnička okupiranost umjetnice Irme Bajramović koja na tragu ličnog migracijskog iskustva i izmještenosti, propituje razumijevanje i shvaćanje pojmova pripadnost između domovine i dijaspore. Razvučena između dva pola različitih kontinenata i kultura, umjetnica kreira svoj fiktivni prostor i pronalazi put kao izlaz iz konstruisane krize identiteta. Na tome tragu operira i Saša Tatić stavljajući fokus na subjektivne refleksije koje vezuje uz pitanja društvenih normi i očekivanja od strane neposredne zajednice. Pitanja dobi, socijalnog statusa, i drugih osobnih detalja, umjetnica ironično provlači kroz osobnu kritiku pri čemu nastaju autobiografske ili autofikcijske crtice. 

    Sa druge strane, Nikola Kekerović ponire u osobnu anksioznost i emocije koji su tipični uz fizičku izolaciju uzrokovanu globalnom pandemijom tokom 2020. i 2021. godine. Koristeći slikarstvo kao osnovni medij bilježenja svojih stanja u seriji Studije izvodivosti, Kekerović traga za odgovorom o načinu sudaranja pojmova „ekonomija“ sa jedne, i „smrt“ sa druge strane. Pojmova koji su u medijskom prostoru razvijenog Zapada bili najviše korišteni tokom etičke i moralne analize fizičke izolacije i onoga što je ostalo upamćeno kao „lockdown“.  

    Okupljanje umjetnika na izložbi Zvono 2022 rezultat je stručnog žiriranja u okviru istoimene nagrade, koja se u Bosni i Hercegovini odvija od 2006. godine u okviru međunarodne mreže Young Visual Artists Award iz Centralne i Istočne Evrope čija organizacije se odvija uz podršku Trust for Mutual Understanding i Residency Unlimited iz New Yorka. Žiri, koji se okupio u KRAK-u u maju 2022. godine činile su umjetnice Molly Haslund (Kopenhagen), Šejla Kamerić (Sarajevo) i Ina Weise (Dresden). 

    Ovo je prvi zaokružen ciklus žiriranja i dodjeljivanja Zvono nagrade u okviru KRAK centra, nakon što je to nekoliko godina zaredom radio sarajevski SKLOP. Dosadašnji dobitnici Nagrade su Lala Raščić (2006), Mladen Miljanović (2007), Ervin Babić (2008), Irena Sladoje (2009), Adela Jušić (2010), Sandra Dukić i Boris Glamočanin (2011), Selma Selman (2014), Nina Komel (2016), Igor Bošnjak (2018) i Mila Panić (2020).

    d

    Nikola Kekerović, Studija izvodivosti, 2021.