• Arhiva

    Sol LeWitt: Two Black Squares

    Kustosica: Aida Bičakčić
    KRAK Centar za savremenu kulturu (Hamze Hume bb, Bihać)
    14. – 19.3. 2024.
    Otvaranje izložbe: četvrtak, 14.3.2024. 20 h


    Nelogično rasuđivanje vodi ka novim iskustvima.
    Sol LeWitt, Rečenice o konceptualnoj umjetnosti, 1968.


    Rad Two Black Squares (Glossy and Flat) američkog umjetnika Sol LeWitta, javnosti je predstavljen 1996. godine izložbom Ars Aevi 2000, Dieci artisti internazionali, italijanskog kustosa Brune Corà. Ovaj konceptualni rad izveden u KRAK centru, proizašao je iz repetitivnog koncepta Wall Drawings kojeg umjetnik razvija od 1968. godine. U vrijeme aktivnog djelovanja, Sol LeWitt crteže na zidu izvodi s asistentima, često potpuno distanciran od procesa produkcije umjetničkog rada. Crteži se na zid prenose prema nacrtu umjetnika, unaprijed određenim koloritom, pritiskom i gustoćom boje pri čemu materijalna priroda zida postaje njihov integralni dio. Izbor likovnih elemenata ovih svedenih, ponavljajućih shema su prave, krive i prelomljene linije, geometrijski oblici i tijela što ukazuje na umjetnikovu posvećenost čistim formama minimalizma. 

    U tekstu Paragrafi o konceptualnoj umjetnosti iz 1968. godine, LeWitt ističe da je koncept ili ideja najvažniji aspekt konceptualnog umjetničkog rada: “Kada umjetnik primjenjuje konceptualnu formu umjetnosti to znači da su svi planovi i odluke donesene unaprijed i da je izvedba površna stvar”. Two Black Squares se u kolekciji Muzeja savremene umjetnosti Ars Aevi čuva u formi ručno iscrtane skice s precizno navedenim pozicijama središnjeg motiva-kvadrata na suprostavljenim zidnim plohama, njihovim dimenzijama i vrsti crne boje potrebne za oslikavanje. Nakon što je rad izveden, postaje prostorna instalacija za čijim značenjem posmatrač traga bez interpretacijskih ograničenja.

    Sol LeWitt (1928-2007) je američki minimalista i konceptualni umjetnik. Školovao se na Syracuse Univerzitetu gdje je i diplomirao 1949. godine. Pedesetih godina radio je kao grafički dizajner u izdavačkim kućama i arhitektonskim biroima. Prvi trodimenzionalni rad jednostavne, modularne forme u kojem je naglasio geometriju a odbacio tehnički izražaj, izveo je 1963. godine. LeWitt samostalno izlaže od 1965. godine; 1978. izlaže u njujorškoj MoMA; 1993. godine izlaže u Addison Gallery of American Art (Andover, Massachusetts) gdje su upravo Wall Drawings središnje djelo izložbe.

    Izložba Sol Lewitta Two Black Squares u KRAK centru odvija se u saradnji sa Muzejom savremene umjetnosti Ars Aevi iz Sarajeva u sklopu njihovog projekta Ars Aevi Tour, čija je namjera obnavljanje ranijih i uspostavljanje novih veza s bosanskohercegovačkom umjetničkom scenom, te organizacijama i pojedincima koji usmjeravaju njezin razvoj. Izložba se pri tome razumijeva kao metodološki instrument istraživačko-spoznajnog procesa koji ima za cilj prepoznati interese publike, osvijestiti ulogu muzeja i muzealizacije za budućnost bosanskohercegovačke umjetničke scene i retrospektivno sagledavati njene domete, te demokratizirati uspostavu principa budućeg trajnog postava Kolekcije Ars Aevi.

    d

    Sol LeWitt, 1968.