Rezultati: Spomenik radnicima Kombiteksa
KRAK Centar za savremenu kulturu (Hamze Hume bb, Bihać)
11. maj – 1. juni 2024.
Otvaranje izložbe: subota, 11. maj 2024. 20h
Nakon što je krajem marta 2024. godine bio raspisan Konkurs za idejna rješenja Spomenika radnicima Kombiteksa, i nakon što je Konkurs zatvoren 6. maja, zajedničkim vijećanjem dan kasnije, a nakon pregledanih i diskutovanih dvadeset pristiglih projekata, Žiri kojega su činili Ena Kukić (arhitektica), Adnan Dupanović (umjetnik), Sijana Hošić (arhitektica) je odlučio nagraditi četiri projekta koji se ističu svojim senzibilitetom, konceptualnom sponom sa historijom lokacije i kritičkim promišljanjem memorijalizacije u lokalnom kontekstu. Dodijeljene su prva i druga nagrada, kao i dva specijalna priznanja.
Ideja koja je bila zastupljena u mnogo pristiglih projekata, a koju je Žiri naglašavao kao vrijednu, je tematiziranje identiteta tekstilne industrije kroz spomeničku formu. Ova ideja se materijalizirala kroz različite reminiscencije na tkaninu, konac, dugme, i druge elemente, kao i razumijevanje tekstila kao elementa sinteze – ne samo između pojedinačnih vlanaka, već i između prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Sva četiri nagrađena rada također pokazuju takav pristup, iako su u svojoj oblikovnosti različiti.
Projekat Berine Ramić nagrađen je prvom nagradom, i Žiri ga je čitao kao formu tkanine zarobljenu u vremenu, a materijaliziranu u hrđajućem metalu koji ukazuje na čovjekovu temporalnost. Tkanina kao simbol i zajednički nazivnik identiteta žrtava i boraca je kontraintuitivno prikazana kao čvrsta, uhvaćena u momentu koji predstavlja i vremensku odrednicu gubitka života. Ovo mumificiranje pokreta u spomeniku poetski je pristup koji rad izdvaja od drugih.
Drugonagrađeni projekat Velida Bande i Amile Terzić je spomenik koji negira ustaljenu monumentalnost, autoritativnost i težinu po kojoj je spomenička tipologija u lokalnom kontekstu poznata. Umjesto toga, lakom i prozračnom konstrukcijom aktivira prostor, a izborom materijala ukazuje na tekstilnu industriju, te svojom pojavnošću ne nastoji konkurirati objektu KRAK-a, već ga nadopunjuje.
Specijalno priznanje dodijeljeno je projektu Darija Kristića i Arnele Selimović. Projekat je prepoznat kao strategija kojom se nastoji potaknuti zajedničko, participativno sjećanje na borce i žrtve Kombiteksa, prilikom čega lokalna zajednica kontinuirano stvara i dorađuje spomenik koji je dinamičan, interaktivan i odraz društva koje sudjeluje u njegovoj izvedbi.
Rad Kenana Vatrenjaka je također odlikovan specijalnim priznanjem. Autor uočava geometriju lokacije, odnosno dominantni autentični friz susjednog KRAK-a te je interpretira kroz konstelaciju tkanja. Time se autor referira na tipologiju zajedničke prošlosti žrtava i boraca Kombiteksa.
KRAK centar se zahvaljuje svim učesnicama i učesnicima na interesantnim idejama i pristupima, kao i odvažnom propitivanju postojećih politika sjećanja i uloženom trudu za grafičku prezentaciju ideja. Izložba svih pristiglih radova otvorena je za javnost u prostorijama KRAK-a do 1. juna 2024. godine, a realizirana je u sklopu Sedmice arhitekture Bihać tematskog naziva Memorija u tranziciji.

Berina Ramić, Tkanina, 2024.