• Arhiva

    Kolekcija Pierre Courtin

    Kustos: Irfan Hošić
    Centar za savremenu kulturu KRAK (Hamze Hume bb, Bihać)  
    22.4.2022. – 15.5.2022.
    Otvaranje izložbe: petak 22.4.2022. u 19:30h 


    Izložba Kolekcija Pierre Courtin predstavlja zbirku savremene bosanskohercegovačke umjetnosti nastale u periodu od 2004. do 2018. godine, a koju je sa strašću i uz znatiželju sabirao tada privremeni Sarajlija francuskog porijekla Pierre Courtin. Zbirka je okupila više od 300 komada, a na izložbi u KRAK-u će biti prikazan dio kao svojevrsni uvid u intenzivnu praksu prikupljanja, dokumentacije i medijacije umjetničkih artefakata tokom navedenog perioda. Kao svojevrsno kulturno blago, navedena zbirka otvara niz pitanja o statusu i funkciji umjetničkog kolekcionarstva u Bosni i Hercegovini u trenutku kada su kultura i umjetnost sistematski izmješteni na marginu društvenih zbivanja. Sa druge strane, prisustvo galeriste Pierra Courtina u domaćem prostoru kulture i umjetnosti predstavlja ogroman doprinos stimulaciji razvoja savremenih umjetničkih praksi u zemlji. Realizacija brojnih izložbi, predavanja, promocija i okruglih stolova, nezaobilazni su doprinos u sagledavanju novije prošlosti na polju umjetnosti i kulture u Sarajevu i Bosni i Hercegovini.

    Početak sarajevske epizode Pierra Courtina popraćen je pokretanjem eksperimentalnog izložbenog prostora intenzivnog programa sa jasno projektovanom vizijom. Prva izložbena inicijativa naziva Galerija 10m2 osnovana je 2004. godine u sarajevskom Staklenom gradu nadomak pješačke zone u Ulici Ferhadija, u prostoru veličine 10 kvadratnih metara. Nekonvencionalan i opušten pristup produkciji umjetničkih sadržaja profiliralo je Courtina kao jednu od najvažnijih figura na poslijeratnoj sarajevskoj umjetničkoj sceni. Aktivnosti koje su slijedile kroz period od četrnaest godina – koliko je proveo u Sarajevu – markirane su progresom i potrebom za rastom izložbenog prostora što je vodilo ka nekoliko selidbi. Zadnja faza u trajanju od šest godina (od 2012. do 2018.) naziva Duplex 100m2, obilježena je djelovanjem u stambenoj jedinici secesijske zgrade u Ulici Obala.

    Svojim neposrednim, direktnim i često eksperimentalnim djelovanjem Courtin je obuhvatio nekoliko različitih ali sličnih polja – od komercijalne galerijske djelatnosti i afirmacije bosanskohercegovačkih umjetnika u inostranstvu putem sudjelovanja na brojnim umjetničkim sajmovima, preko afirmacije umjetničkog kolekcionarstva u zemlji pogođenoj ekonomskom krizom, sve do socijalne prakse koja se spontano i organski generirala „na margini“ njegovih umjetničkih programa.

    Djelovanje Pierra Courtina poklapa se i sa sistemskom krizom u kulturi u Bosni i Hercegovini. Stoga se njegova kustoska i menadžerska strategija može se razumjeti i kao kompenzacija za ono što zvanične institucije nisu bile u stanju učiniti. Obuhvat takvog pristupa pokriva prostor grešaka zvaničnih institucija koje se nisu smatrale pozvanim ili odgovornim da budu pokretačima umjetničkog života u svojim sredinama. Dok su zvanične institucije zakazivale, njegov način rada svjesno je operirao sa kontekstom krize i u njoj nalazio određeno polazište. Domišljatost i prilagodljivost nepovoljnoj situaciji učinili su ga rastezljivim i otpornim na sve moguće nedaće u društvu devalvacije univerzalnih vrijednosti i umjetnosti. Danas je gotovo nemoguće promišljati sadržaj, dinamiku i razvoj savremene umjetnosti u Bosni i Hercegovini bez svijesti o prisutnosti Pierra Courtina.

    Gašenje galerije 2018. godine i njegov odlazak iz zemlje, ostavili su za sobom prazninu koju je teško nadomjestiti. Djelovanje domaćih i međunarodnih aktera na sarajevskoj umjetničkoj sceni nastavilo se kroz neke nove nezavisne inicijative kojima je pak Duplex 100m2 služio kao uzor i nadahnuće – svojevrsni model organizacije i rada.

    Izložba sa svojim pratećim programom podržana je od strane Foundation for Arts Initiatives iz Njujorka i Francuskog instituta iz Sarajeva.

    d

    Pierre Courtin. Foto: Dženat Dreković, 2017.